Onsdag 22 juli - Jungfrutur!

Så var det då dags ... för Jungfruturen. Stefan var bussig och lånade ut sin lilla Mazdalastbil, så att vi slapp lägga Speedyn på taket på Santa Fen. Helena tog en stor del i fixandet inför det första doppet. Speedyn flyttade fram på tomten, motorn skulle placeras, styrning spännas och fenan skulle på plats.

När allt var ordnat placerade vi Speedyn och motorn på flaket ... och sedan bar det av till rampen vid Gumpekulla. Speedyn väger bara ca 40 kg, så det går bra att hantera henne på två personer. Fram till rampen ... i med henne ... på med motorn och efter ett flertal drag och ordentligt med choke gick Johnsonmotorn äntligen igång. Helena gav sig iväg och allt såg bra ut ... men tyvärr vill inte motorn varva. Jag vet inte vad felet är och hoppas hitta någon som kan hjälpa mig innan lördag.

Håll tummarna åt oss!
Jungfrutur Jungfrutur Jungfrutur
Jungfrutur Jungfrutur Jungfrutur

 


Tisdag 21 juli - Lite stöd för ryggen

Jag hade lite plywood kvar efter durktillverkningen så jag snodde till ett ryggstöd, efter tips från Kerstin och Helena. Det var det sista som hände i går kväll. Tyvärr var betset slut så jag kunde inte sätta färg på ryggstödet. Tog det annars lugnt på förmiddagen - köpte mer bets och fixade gångjärn till ryggstödet - och fick hjälp av Helena att hämta motorn efter lunch. Hade hoppats på att flytta ut Speedyn i solskenet, så att vi kunde hänga på motorn. Icke då! Nu hade vädrets makter fått för sig att det räckte med solsken, så regnet började vräka ner. Tur att hon ligger under tak. Nu väntar jag på att betset ska svalna, så att jag kan stryka på, och kanske jag hinner med ett lager fernissa innan da'n tar slut.

Måndag 20 juli - ett litet bakslag

I går regnade det större delen av da'n, och jag fick hjälp av Kerstin att flytta upp Speedyn på altanen, så att jag kunde jobba under tak.

I morse när jag kom ut för att granska gårdagens resultat av fernissa visade det sig att jag fått någon mystisk fläckvis beläggning på det senaste lagret. Uppenbarligen var den burken inte riktigt ren och det halvskumma vädret i går gjorde att jag inte såg vad som hände. Det var bara att gripa tag i skrapa och sandpapper för att få bort skiten. Det lyckades riktigt bra, och jag kom ifatt genom att hinna med två nya lager fernissa i dag. Det blåste rejält och var soligt större delen av da'n. Det höjde naturligtvis på torkningstakten. Det är inte riktigt bra att lägga på nya lager fernissa så tätt, men är man i tidsnöd så är man.

Jag fixade också till en akterdurk, och den hann jag både betsa och lägga två lager fernissa på. Nu tar jag kväll och hoppas på positivt besked om motorn (inlämnad hos Runi Marin i Tallboda) i morr'n - annars är allt jobb förgäves! ;-(
Akterdurk Nylackad Nylackad

Torsdag 17 juli - Betsa/lacka!

Nu går det undan i svängarna. Lite slipa på morron å så blev det läge att ta fram bets och pensel! Nyansen är brun och heter Karl-Johan - som svampen alltså. Inte riktigt som jag tänkt mig men efter tre strykningar ser det OK ut. Jag hade inte ro att låta betset torka i sex timmar, utan tog fram fernissan när tålamodet var slut.


Onsdag 16 juli - På't igen!

Nu har jag hållit mig undan från båtrenovering under en längre period, men efter två veckors Kretasemester känns det som att  "nu rackarns ska hon bli färdig"! Målet är alltså Fri Fart på Göta Kanal den 25 juli - om nio dagar! Hur ska det nu gå till, med tanke på att hon i nuläget är trären? Får jag bara tillräckligt mycket hjälp, uppmuntran å fint väder så ordnar det sig säkert!
 
Tidigare har jag skrapat däcket färdigt, betsat och fernissat. Jag har gjort en durk och fått hjälp av Robban med ratt! Motorn är provhängd och inlämnad på service. Hämtas om en vecka. Då blir det jungfrutur! Just nu håller Helena och jag på med bordläggningen, och i morr'n ska den betsas och förhoppningsvis får hon också sitt första lager fernissa!

Johnson 18 hp 1963 Betsad och lackad Durk och ratt Helena skrapar


RSS 2.0