Onsdag 22 juli - Jungfrutur!

Så var det då dags ... för Jungfruturen. Stefan var bussig och lånade ut sin lilla Mazdalastbil, så att vi slapp lägga Speedyn på taket på Santa Fen. Helena tog en stor del i fixandet inför det första doppet. Speedyn flyttade fram på tomten, motorn skulle placeras, styrning spännas och fenan skulle på plats.

När allt var ordnat placerade vi Speedyn och motorn på flaket ... och sedan bar det av till rampen vid Gumpekulla. Speedyn väger bara ca 40 kg, så det går bra att hantera henne på två personer. Fram till rampen ... i med henne ... på med motorn och efter ett flertal drag och ordentligt med choke gick Johnsonmotorn äntligen igång. Helena gav sig iväg och allt såg bra ut ... men tyvärr vill inte motorn varva. Jag vet inte vad felet är och hoppas hitta någon som kan hjälpa mig innan lördag.

Håll tummarna åt oss!
Jungfrutur Jungfrutur Jungfrutur
Jungfrutur Jungfrutur Jungfrutur

 


Tisdag 21 juli - Lite stöd för ryggen

Jag hade lite plywood kvar efter durktillverkningen så jag snodde till ett ryggstöd, efter tips från Kerstin och Helena. Det var det sista som hände i går kväll. Tyvärr var betset slut så jag kunde inte sätta färg på ryggstödet. Tog det annars lugnt på förmiddagen - köpte mer bets och fixade gångjärn till ryggstödet - och fick hjälp av Helena att hämta motorn efter lunch. Hade hoppats på att flytta ut Speedyn i solskenet, så att vi kunde hänga på motorn. Icke då! Nu hade vädrets makter fått för sig att det räckte med solsken, så regnet började vräka ner. Tur att hon ligger under tak. Nu väntar jag på att betset ska svalna, så att jag kan stryka på, och kanske jag hinner med ett lager fernissa innan da'n tar slut.

Måndag 20 juli - ett litet bakslag

I går regnade det större delen av da'n, och jag fick hjälp av Kerstin att flytta upp Speedyn på altanen, så att jag kunde jobba under tak.

I morse när jag kom ut för att granska gårdagens resultat av fernissa visade det sig att jag fått någon mystisk fläckvis beläggning på det senaste lagret. Uppenbarligen var den burken inte riktigt ren och det halvskumma vädret i går gjorde att jag inte såg vad som hände. Det var bara att gripa tag i skrapa och sandpapper för att få bort skiten. Det lyckades riktigt bra, och jag kom ifatt genom att hinna med två nya lager fernissa i dag. Det blåste rejält och var soligt större delen av da'n. Det höjde naturligtvis på torkningstakten. Det är inte riktigt bra att lägga på nya lager fernissa så tätt, men är man i tidsnöd så är man.

Jag fixade också till en akterdurk, och den hann jag både betsa och lägga två lager fernissa på. Nu tar jag kväll och hoppas på positivt besked om motorn (inlämnad hos Runi Marin i Tallboda) i morr'n - annars är allt jobb förgäves! ;-(
Akterdurk Nylackad Nylackad

Torsdag 17 juli - Betsa/lacka!

Nu går det undan i svängarna. Lite slipa på morron å så blev det läge att ta fram bets och pensel! Nyansen är brun och heter Karl-Johan - som svampen alltså. Inte riktigt som jag tänkt mig men efter tre strykningar ser det OK ut. Jag hade inte ro att låta betset torka i sex timmar, utan tog fram fernissan när tålamodet var slut.


Onsdag 16 juli - På't igen!

Nu har jag hållit mig undan från båtrenovering under en längre period, men efter två veckors Kretasemester känns det som att  "nu rackarns ska hon bli färdig"! Målet är alltså Fri Fart på Göta Kanal den 25 juli - om nio dagar! Hur ska det nu gå till, med tanke på att hon i nuläget är trären? Får jag bara tillräckligt mycket hjälp, uppmuntran å fint väder så ordnar det sig säkert!
 
Tidigare har jag skrapat däcket färdigt, betsat och fernissat. Jag har gjort en durk och fått hjälp av Robban med ratt! Motorn är provhängd och inlämnad på service. Hämtas om en vecka. Då blir det jungfrutur! Just nu håller Helena och jag på med bordläggningen, och i morr'n ska den betsas och förhoppningsvis får hon också sitt första lager fernissa!

Johnson 18 hp 1963 Betsad och lackad Durk och ratt Helena skrapar


Söndag 3 maj - Fjällning från sönderbränd "hud"!

Den gångna helgen bjöd på underbart sommarväder, så trädgården fick högsta prioritet på lördagen. På söndagen tog jag av pressenningarna på båda båtarna och upptäckte blåsor i lacken på Speedyn. När jag pillade lite så var det bara att dra av stora flagor - precis som om hon hade solat för mycket och fjällade. Jag vet inte vad man använt för lack, men det var i alla fall klibbigt under lacken, så jag insåg att det var bara att köra hårt: BORT MED RUBBET!


Värmepistolen åkte fram, och efter en dryg timmes jobb var ena sidan trären. Nu är det "bara" resten kvar. En liten missräkning, men det är kanske tjusningen med båtrenovering ... vad vet jag?

Söndag 26 april - Tätning

En (vädermässigt) fantastisk helg fick jag uppleva i min ensamhet. Kerstin var i Stockholm, och jag roade mig med att jobba med båtarna OCH att gå på Mässa i Cloetta Center. Det senare var ingen höjdare precis. Lite folk - och det gör i och för sig inte så mycket - men framför allt oengagerade mässdeltagare. De var helt klart påverkade av den dåliga publiktillströmningen.

"Femman" fick mest uppmärksamhet den här helgen, eftersom hon helt enkelt krävde mer jobb. Litte Epoxy hann jag i alla fall smeta ut lite här och där på Speedyn. Precis när jag var färdig öppnade sig himlen och en rejäl regnskur plaskade ner. Jag tror dock inte att det betydde något för Epoxyn och tätningen.

Fredag 24 april - Motorköp

Förra lördagen var Pauline, David och jag i Motala på en veteranmarknad. "Veteran" i det här sammanhanget handlade om bilar och bildelar. Mitt i allt stod en Johnson utombordare. Det visade sig vara en 18-hästare ... precis vad jag vill ha till Speedyn! Enligt uppgift var den ca 25 år gammal ... i sådana fall för "ung" för min Speedy.

Säljaren var från Gistad och sålde på uppdrag av en kompis. Jag tog hans mobilnummer och vi gjorde upp att jag skulle höra av mig. Priset var OK och motorn i väldigt gott skick. David skrev upp modell- och serienummer åt mig, och väl hemma igen kollade vi på webben. Det är en 63:a! Perfekt! Jag hävdade ändå att motorn var för dyr när den var så gammal, och till slut möttes vi prismässigt och jag slog till.

I dag var jag och svärfar Ivar ute i Gistad bl a för att testköra motorn. Vi fick inte igång den helt, men den ville i alla fall så det är egentligen bara en trimningssak. Håll med om att den är i fint skick:



Lördag 19 april - Kalla sydvindar!!

Det tog ytterligae en månad innan jag drog av presenningen på Speedyn igen. Lite har dock hänt under tiden. Framför allt har jag kollat efter en motor till henne, och det lutar åt en 18 Johnson jag hittade på en veteranmarknad i Motala. Säljaren bor i Gistad, och jag slår nog till i veckan!

I dag var det sydliga vindar, men kalla och ruggiga. Inte var det kul att jobba med nå'n båt - inte! Jag förstärkte dock de veka bockarna, och därefter tog jag mig för att fixa en mall till en framtida styrfena:

Lördag 21 mars 2009 - lite skrap

I nästan exakt ett halvår har Speedyn legat på altanen under presenning. I dag sken solen rejält, och det var hyfsat varmt trots nordlig vind. Jag kunde inte hålla mig utan rev av presenningen och tog bort den fula plastlist som satt runt relingen. Den ska bytas ut mot en ek- alt. mahognylist.
 
Därefter började jag pilla lite på den konstiga "tätning" någon utfört vid ett tidigare tillfälle! Jag tog bort allting, och räknar med att kunna täta henne på ett bättre sätt under våren. Tyvärr (som ni kan se av den nedersta bilden), så är hon flammig i fernissan. En del släpper också väldigt lätt. Med största sannolikhet får jag satsa på att göra även "Speedy" trären innan jag fernissar. Vi får se hur det blir.
Speedy
Skrapa   Flammigt

Mycket mer blev inte gjort, men det känns kul att vara igång!


Måndag 23 september - Fotoväder

I dag stod vädrets makter oss bi, så det blev läge att dra presenningarna av båtarna och ta lite bilder. Nu kan ni också få en bättre uppfattning om hur min Speedy ser ut.



Listen är av gummi och ska bort! Men när det blir vet jag i nuläget inte.
Nu får nog båda båtarna vila i vinteride ett tag!


Välkommen till bloggen om min Speedy

Under "Fri Fart på Göta Kanal" i juli träffade jag en hel del trevliga människor som särskilt intresserade sig för min "Femma". Några hade jag haft kontakt med förut, och några var nya bekantskaper.

Mats Forntegen hade jag haft mejl- och telefonkontakt med för flera år sedan, men vi har aldrig träffats, trots att vi bor bara 4 mil från varandra. Mats byggde bl a en "Speedy" som tonårsgrabb, och han berättade för mig att han f.n äger tre "Speedy". Vi gjorde upp om att träffas, och i söndags blev det av.

Mats lokaler visade sig innehålla en hel del utöver hans båtar - han tävlar bl a i Classic Boat Races med en cabover - där fanns bilar (renoveringsobjekt) i parti och minut.. Hur som helst ... Mats hade tidigare sagt att han kunde ge mig en "Speedy" i utbyte mot en ritningssats, för han har tankar på att bygga en till. Jag kunde tyvärr inte få se de andra två "Speedy" han hade - de fanns på annan plats - men den här såg ut att vara i förvånansvärt bra skick.

Så nu har jag ännu ett renoveringsobjekt att ge mig på ... ska bli spännande!


RSS 2.0