Lördag 10 maj - Vilken lättnad!

Jag har haft ett orosmoln hängandes över mig! Båda relingslisterna var i så dåligt skick att jag tog bort dem förra året, utan att tänka på vilket arbete det skulle kunna innebära att sätta dit nya. Från flera håll har jag hotats med att det skulle krävas "basning" för att kunna böja nya lister på ett riktigt sätt. Basning innebär att man mjukar upp listerna med hjälp av ånga.

Jag fick god hjälp av Charlie - en arbetskompis - att fixa nya relingslister i ek. Han offrade en hel eftermiddag och en halv kväll åt att klyva. fräsa, planhyvla och fixa. De 13 mm tjocka listerna blev kanonfina, och VILKEN LÄTTNAD det var när jag märkte att de gick att böja på plats UTAN basning! Tack Charlie!
image66
Vad säger min sjukgymnast om den arbetsställningen, månne?

Hela familjen var iväg på olika aktiviteter, så jag kunde ägna lörda'n åt att fixa med listerna ... och jag är riktigt nöjd, även om inte alla skruv tog precis som jag ville.
Fy skäms
alla tillverkare av mässingsskruv, förresten! Rena "smäcket" jämfört med de mässingsskruv jag har i min skruvlåda från 1960-talet!
image62

Nu ska jag (med Davids hjälp) fixa till en snyggare stävlist, så blir det riktigt bra!

Den uppmärksamme ser också att jag bytte ut den rosa bottenfärgen mot svart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0